В период от Святой Пасхи до дня Пятидесятницы всем мы должны попробовать сохранить радость о Воскресшем Спасителе и подготовиться к торжеству Пресвятой Троицы. Желая помочь участникам нашего сообщества в этом деле, мы публикуем тексты канонов и особых тропарей ко Пресвятой Троице, которые, согласно церковному Уставу, должны читаться на воскресной Полунощнице. Мы бы хотели предложить всем желающим присоединить эти каноны (по одному на каждый воскресный день, начиная с Антипасхи) к своему утренему правилу или же, возможно, читать их вместо правила (а может быть, просто попробовать совершать келейно саму воскресную полунощницу — ее последование можно найти на сайте «Азбука веры»).
Красота этих замечательных молитвословий и их глубокое догматическое содержание поможет нам возвысить душу и не забыть о дне сошествия Святого Духа, к которому мы сейчас молитвенно готовим наши сердца.
Текст статьи будет обновляться!
Канон, глас I. Творение Митрофана, митр. Смирнского
Песнь 1
Ирмос: Твоя победительная десница боголепно в крепости прославися: та бо безсмертне, яко всемогущая, противныя сотре, израильтяном путь глубины новосоделавшая.
Припев: Пресвятая Троице Боже наш, слава Тебе.
Едино Триипостасное Начало, Серафими немолчно славят: безначальное, присносущное, творительное всех, непостижимое, еже и всяк язык верно почитает песньми.
Да человеком единственное, трисиятельное Твое явиши Божество, создавый прежде человека, по твоему образу вообразил еси, ум ему, и слово и дух дав, яко Человеколю́бец.
Слава: Свыше показуя единственную богоначальных в триех ипостасех державу, Отче, рекл еси равнодетельному Твоему Сыну, и Духу: приидите сошедше, языки их слияим.
И ныне, Богородичен: ум убо есть Нерожденный Отец, образно премудрыми предречеся, Слово же Собезначально, Cоестественный Cын и Дух Святый, иже в Деве Слова создавший воплощение.
Песнь 3
Ирмос: Едине ведый человеческаго существа немощь, и милостивно в не воображся, препояши мя с высоты силою, еже вопити Тебе, Святый: одушевленный храме неизреченныя славы Твоея, Человеколю́бче.
Ты древле яве Аврааму яко явился еси триипостасный, единствен же естеством Божества, богословия истиннейшее образно явил еси: и верно поем Тя, единоначальнаго Бога, и трисолнечнаго.
Из Тебе родивыйся боголепно нетленно, Отче, возсия свет от света, Сын непременен, и Дух Божественный, свет изыде: единаго Божества светлости триипостасней покланяемся верно, и славим.
Слава: Единица Троица преестественне, неизреченно паче смысла, умными существы славится, трисвятыми гласы немолчную вопию́щими хвалу: имиже согласно поется и нами триипостасный Господь.
И ныне, Богородичен: Из Тебе временне без семене произыде вышшелетный, уподобивыйся нам невидимый, и единому естеству и господьству Отчу научив, и Сыновню, и Духову, Богородице: темже Тя славим.
Господи, помилуй, трижды. Седален, глас 1.
Отцу и Сыну поклонимся вси, и Духу правому и равночестну, слава Троице несозданней, и пребожественней силе, ю́же славят безплотных чинове: сию́ днесь и земнороднии со страхом верно восхвалим.
Слава, и ныне, Богородичен: Настави ны на путь покаяния, уклоняющыяся присно к безпутием зол, и преблагаго прогневающыя Господа, неискусобрачная благословенная Марие, прибежище отчаянных человеков, Божие пребывание.
Песнь 4
Ирмос: Гору Тя благодатию Божиею приосененную, прозорливыма Аввакум усмотрив очима, из Тебе изыти Израилеву провозглашаше Святому, во спасение наше и обновление.
Возсияй ми Богоначалие трисолнечное, сияньми Твоих богодетельных озарений, в сердечных очесех доброте мечтатися, еже паче ума богоначальныя Твоея светлости, и светодетельнаго и сладкаго причастия.
Первее небеса утвердил еси, Господи, и всю́ силу их словом Твоим вседетельным, и Духом уст соестественным, с нимиже владычествуеши всяческими в трисиятельне единоначалии Божества.
Слава: Яко создал еси мя по образу Твоему и подобию, Богоначальная и вседетельная Троице, неслиянная Единице, вразуми, просвети, во еже творити волю Твою́ святую, благую в крепости, и совершенную.
И ныне, Богородичен: Родила еси от Троицы Единаго, Пречистая, Богоначальнейша Сына, воплощшася нас ради из Тебе, озаряюща земнородных, трисолнечнаго Божества невечерним светом и сияньми.
Песнь 5
Ирмос: Просветивый сиянием пришествия Твоего, Христе, и осветивый Крестом Твоим мира концы, сердца просвети светом Твоего Богоразумия, православно пою́щих Тя.
Яже первой ангельской непосредственне утвари, неприступными Твоея доброты лучами осияваемой быти благоволивши, Твоими светлостьми просвети, Троице единоначальственнейшая, православно Тебе пою́щих.
Ныне естество, единственное Богоначалия трисолнечное, воспевает Тя. Еже осуществовала еси за благость, прегрешений избавление и напастей испрошающи, и бед и скорбей.
Слава: Отца, и Сына, и Духа Святаго, Едино Естество и Божество верою славим, делительное, нераздельное, единаго Бога невидимыя и видимыя же твари.
И ныне, Богородичен: Речения вся пророческая преднаписаша, Пречистая, Твое рождество, неизреченное и неудобь сказуемое, еже мы познахом, тайноводительное единственнаго и трисолнечнаго Божества.
Песнь 6
Ирмос: Обыде нас последняя бездна, несть избавляяй, вменихомся яко овцы заколения, спаси лю́ди Твоя, Боже наш: Ты бо крепость немощствующих и исправление.
Равностатную силу яко имущи, Троице пресущественная, в тождестве хотения, Единица еси проста и нераздельна: Ты убо нас силою Твоею соблюди. [Дважды]
Слава: Ты вся веки хотением Твоим, яко блага составила еси от не сущих, непостижимая Троице, таже и человека создала еси: но и ныне от всякаго избави мя обстояния.
И ныне, Богородичен: Солнца незаходимаго дом была еси, создавшаго и в чину поставльшаго светила великая Всесильне, Пречистая Дево Богоневестная: но и ныне страстей мя избави помрачения.
Господи помилуй, трижды. Седален, глас 1.
Троице святей, и нераздельному Естеству, в Трех Лицех секомей несечено, и пребывающей нераздельней по существу Божества, поклонимся земнороднии со страхом, и славим яко Творца и Владыку, Бога преблагаго.
Слава, и ныне, Богородичен: Управи, Чистая, окаянную мою́ душу, и ущедри ю́ от множества прегрешений, во глубину поползшуюся погибели, Всенепорочная, и в час мя страшный смертный Ты исхити оглаголующих демонов, и всякия муки.
Песнь 7
Ирмос: Тебе умную, Богородице, пещь разсмотряем вернии: якоже бо отроки спасе три Превозносимый, мир обнови, во чреве Твоем всецел, хвальный отцев Бог, и препрославлен.
Слове Божий, соестественное сияние Вседержителя Бога, якоже обещал еси еже у тебе, богодетельное вселение сотвори, яко благоутробен, со Отцем Твоим и Духом: и страшна бесом мя покажи, и страстем. [Дважды]
Слава: Да Твоего благоутробия, Владыко, покажеши пучину нам, Сына Твоего послав к нашему смирению, паки вообразил еси на первую светлость, но и ныне Божественным мя вразуми Духом.
И ныне, Богородичен: Иже на херувимстем престоле носимый, и всех Царь, во чреве Твоем девственнем вселися, Пречистая, всех избавляя от истления, яко Человеколю́бец: но и ныне Твоими мя молитвами сохрани.
Песнь 8
Ирмос: Чуда преестественнаго показа образ, огнеросная пещь древле: огнь бо не опали ю́ныя дети, Христово являя безсеменное от Девы Божественное Рождество. Тем воспевающе воспоим: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
Манием богодетельным, Господи всех, Триипостасне и Вседержителю, небеса простерл еси яко кожу: таже и земли повесил еси глубину, всемогущею Твоею дланию. Темже и рабы Твоя укрепи любовию и верою Твоею, Человеколю́бче: да Тя славим желанием во веки. [Дважды]
Слава: Просвети Богоначальным светом пою́щих Тя, Трисолнечный Свете Лицы, единственный же паки существом, и к Твоим светодательным лучам взирати присно: имиже насыщуся славы Твоея сладкия, и светодательныя, и пребогатыя: и превозношу Тя верно во веки.
И ныне, Богородичен: Вознесе на небеса, человеческое прием естество непреложне Сын Твой, Пречистая Богородице, превосхождением благости избавль древния тли. Емуже благодарственно воспеваем: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Образ чистаго рождества Твоего, огнепалимая купина показа неопальная: и ныне на нас напастей свирепеющую угасити молимся пещь, да Тя, Богородице, непрестанно величаем.
Спаси, Спасителю твари, чувственныя же и умныя рабы Твоя от вражия навета и озлобления, Пресвятая Троице Единосущная, и соблюдай стадо Твое выну ненаветно. [Дважды.]
Слава: Да глубину неизчетную существенныя покажеши Твоея благости, дал еси нам обеты: трисолнечный, и единоначальный Боже Всесильный, спасительныя Твоим рабом, ихже совершити сподоби.
И ныне, Богородичен: Призри на наша моления, иже в триех Богоначальных Ипостасех, един сый Бог во истине веруемый: и подаждь Твоим рабом утешение, молитвами Пречистыя и препетыя Богоматере.
Ипакои, глас 1: Разбойничо покаяние рай окраде, / плачь же мироносиц радость возвести, / яко воскресл еси, Христе Боже, / подаяй мiрови велию милость.
Тропари Троичны
Достойно есть яко воистинну, славити Тя Бога Слова, Егоже трепещут и трясутся Херувими, и славословят Силы Небесныя, Воскресшаго тридневно из гроба, Христа Жизнодавца страхом прославим.
Воспоим вси боголепно песньми Божественными, Отца, и Сына, и Духа Божественаго, Триипостасную Державу, Едино Царство и Господьство.
Юже поют вси земнороднии, и славословят Силы Небесныя, от всех верно поклоняемую, Единицу по Существу Триипостасную
Господоначальную Херувим и Богоначальную без сравнения Серафим, Нераздельную Троицу во Единице, сущее Богоначалие, Тя величаем.
Отцу Безначальному и Богу, Собезначальному Слову, со Духом поклоняюся: неразлучное едино соединяемое Существо, Тричисленую Единицу песньми почтим.
Лучезарныя Твоя молния возсияй ми, Боже мой, Триипостасне, Вседетелю, и дом мя покажи Твоея неприступныя славы, светел и светоносен и неизменен.
Егоже трепещут и трясутся Херувими, и славословят Ангельская воинства, от Девы неизреченно воплощшагося Христа Жизнодавца, страхом прославим.